יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

שו? ספר שמן? צלליות.....

כן גם אני הרמתי גבה עד שהבנתי מהו "ספר שמן" (Chunky Book).....
אז ככה, למי שניתקל במושג בפעם הראשונה....(או שניה או שלישית אבל פשוט לא מבין ולא העיז לשאול....כמוני), אני לוקחת את ההסבר מהבלוג של זיקוקית. תודה!
הסבר:
ספר שמן (באנגלית Chunky Book) הוא אוסף של דפים שהם יצירות אמנות קטנות בנושא ספציפי מוגדר מראש, להם מוסיפים קישוטים תלת מימדיים שהופכים את הספר כולו לשמנמן ומכאן שמו. הגודל הכי שכיח לספר כזה הוא 4X4" (כ-10X10 סמ`) אך אין פה חוקיות, אפשר להחליט על כל גודל. יהיו אנשים שיכינו ספר שמן לעצמם אך ברוב המקרים משתמשים במדיה זו בעולם החלפות ה mixed-media, כל משתתף מכין עמוד זהה כמספר המשתתפים, הדפים של כולם נאספים ע"י מרכז ההחלפה שמאגד את הדפים לספרונים כמספר המשתתפים כך שכל משתתף מקבל ספר אחד שלם שמכיל מגוון דפים שהכינו כולם.
לגיטימי להכין דף רקע, לצלם אותו במכונת צילום צבעונית למשל ועל כל הדפים הללו להדביק את האלמנטים התלת מימדיים שיתנו את הנפח, מספיק אלמנט אחד כדי להפוך אותו לספר שמן.
גם הצד האחורי של הדף לא נשאר ריק, היות וכאשר כורכים את כל הדפים רואים גם את הצד האחורי, גם הוא בדרך כלל מעוצב או לפחות נצבע ומשמש פעמים רבות לפרטי היוצר.
הנושא שנבחר לספר אליו אני הצטרפתי היה: צלליות, סילואטים שהן מאד מאד באופנה בקרב קהילת היוצרים (כמו פטריות, ציפורים וכלובים, בבושקות, דוייליז וינשופים....)
אבל רגע......
לפני שאני מראה לכם את יצירות הספר השמן אני חייבת פרגון להוריי, בגיל 13 לקחו אותנו (אני, אחי שהיה בן 10 ואחותי שהיתה שנתיים וחצי) לטיול בחמש מדינות באירופה, היום זה נראה לכולנו דבר של מה בכך אבל באותה התקופה זה היה מעשה יחסית יוצא דופן, הוריי כינסו ישיבה משפחתית ושאלו: מה אתם מעדיפים? אוטו חדש או נסיעה לחו"ל? התשובה היתה ברורה....חויות מהטיול הזה מלוות את משפחתינו עד היום בסיפורים ועלילות, כמו הצימר של מריה, הדג הענק שפורסם בעיתון, תיקון הגלגל של העגלה בגשר של מוצרט, גלישה במכרות המלח, הג'וק בשרשרת של אמא בונציה, הדובים שנעלמו בברן, דובי האכפת לי בעננים ועוד ועוד מיתולוגיה משפחתית שלמה.....בטיול הזה הוריי עשו לנו סילואטים שם למעלה בסקרה קייר הפריזאי בלילה. לפני שנה אחותי הוציאה את הסילואטים הללו (ששרדו באורח פלא אחרי שאני ואבא שלי עשינו ניקיון רציני פעם בבית וזרקנו דברים יקרים ללב.....) ומיסגרה לכל אחד מאיתנו מתנה!!! איזה רעיון נפלא. תלוי אצלי ישר מעל עמדת התפירה!
טוב אז אחרי סטייה חדה בסיפור אני חוזרת לספר השמן......
התלבטתי רבות אך רציתי להביא לידי ביטוי את העיר היפה שאני מתגוררת בה, שוב באיזשהוא קטע סימבולי כ"גלויה מארץ רחוקה" אשר כבר השתמשתי במוטיב הזה בהחלפה הזאת.
הפעם גזרתי 12 קוי מתאר של העיר לונדון (זה היה קשה!!!!!!!!!!!!)
בהשראת התמונה הזאת:
משטחים הוכנו משכבות של קופסאות קורנפלקס (מיחזור!!!!) - תודה אבא על הסיוע בחיתוך!!! הושפרצו ונצבעו בצבעים אשר מבטאים בעיני את העיר, כרך, אפור, ניצוץ של כסף, נגיעות של אדום וכחול, דגל אנגליה וגם מין אובך עירוני אפרפר.....זוהי לונדון.

על כל גלויה נכתבו המקומות התיירותיים שנמצאים בקו הרקיע הגזור....מדריך תיירים על קצה המזלג.

ועל כל קו רקיע הוספה הכתובת המתבקשת I LOVE LONDON

בצד השני, גלויה.....הזמנה לשתיית תה איתי בלונדון, עם שקיק תה (טניה, תודה כפי שאת רואה המצבורים משמשים לא רק לשתיה אלא גם ליצירה), דקופאז' של דגל אנגליה.


אפילו בול אמיתי היה על כל גלויה....


היה מאד קשה לבצע בשל הצורך לחזור בדיוק בדיוק על הכמות של ה- 12, אני אודה לאמת שאין דף אחד הדומה למשנהו, הם רק נראים דומה מרחוק....אני מחכה בקוצר רוח למשש את הדפים שלי שמחכים לי אצל יעל קיפודים (אני מקוה שהיא לא תתאהב בהם יותר מידי ותסכים להשיב לי אותם, בכל אופן יעלי, תודה על השליחויות!!!!)
מי שמעוניין לראות את דפי ספר נוספים, מוזמן לקפוץ לחברות האחרות:
ולמי שמתעניין בסילואטים של ערים בעולם תראו את הלינק הזה....
ותראו איזה יופי הבלוג הזה שמלא ביצירות על בסיס סילואטים
והקישור הזה עם הדרכה מעולה
ואיזה יופי עשתה גליש עם סילואטים בהחלפה מסוג אחר.....
ויש עוד ועוד......

14 תגובות:

  1. מהמם!!!!
    לקחת את זה למקום "שלך" וזה כ"כ מיוחד-והסילואט משגע (עבודה סזיפית אבל בהחלט שווה את זה באפקט שלה)
    ואמנם לא השתתפתי בספר השמן...אבל לתה אני עוד אגיע (-:

    השבמחק
  2. מיד עשית לי געגועים ללונדון....מקסימים הסילואטים מהילדות....(אכן מזל גדול שלא זרקתם אותם)וגם הגלויות מושקעות.הכי אהבתי את הלונדון איי שנראה כמו עץ....בדיוק אני בשלבים סופיים של עריכת שני אלבומים דיגיטליים על לונדון....כך שממש ממש עשית עוררת בי געגועים.

    השבמחק
  3. וואוווו, חבל שלונדון לא מחכה לי :)..
    הדף שלך ממש עושה חשק.
    מקסים!

    השבמחק
  4. הדף נפלא ומיוחד, והפרשנות שלך לצבעים של לונדון נהדרת, כמו גם הגלויה ושקית התה... מקורי וקסום.
    למעשה הוא היחיד שאין לי למשש בינתיים בתוך כל הדפים הנהדרים שמחכים לך אצלי (מדף ימני בארון למקרה שאני שוכחת איפה שמתי...:-)) - הספר שלכן בכללותו נהדר, אשרי מי שמוכנה לחזור על אותו דבר 12 פעם - בהחלט מגיע לה ספר שמן וזו הסיבה היחידה שתגרום לי להצליח להפרד מהדפים "שלי"... :-)

    השבמחק
  5. הדף שלך יפייפה!
    ואני אשמח לשמוע על הדג עם התמונה בעיתון!
    :-)

    השבמחק
  6. הדף יצא מקסים, ליטפתי גם בלייב ! מקסים !

    ובעקבות הספר השמן, אני מאוהבת בסילוואטים ! אפילו הכנתי דף גם איתם (שאני אוכל לפרסם רק בעוד שבוע, ממתין למסירה...).

    השבמחק
  7. הצלליות שלכם יפהפיות!
    והספר השמן מדהים - ראיתי אותו בלייב ובאמת יצא משגע!! אפילו יותר מהפעם הקודמת לדעתי :):):)

    השבמחק
  8. ואי היזכרת לי שגם לי ולאיש יש סילואטים שלנו גזורים איפושהוא! אצלנו לא זורקים...
    ולי יש דף כזה בספר איזה כיף לי!

    השבמחק
  9. אמנם לא השתתפתי הפעם אבל התמזל מזלי לאסוף את הדפים עבור ריבי והם היו אצלי כמה ימים. הדף שלך במציאות יפהפה ולמרות שהיו דפים משגעים, את שלך אהבתי יותר מכולם!

    השבמחק
  10. מאד מצא חן בעיני הדף שלך ועכשיו עם הפרשנות הוא קיבל מימד נוסף. הסילואטים מקסימים והסיפורים מסקרנים... אולי פעם תכתבי עליהם פוסט?

    השבמחק
  11. זוהר זו עבודה כל כך מקסימה ומעמיקה
    אהבתי מאד

    השבמחק
  12. אהבתי את ההקדמה המשפחתית שלך , אין ספק שחוויות ילדות נחרטות עמוק עמוק ולנצח...
    הרעיון שלך לדף השמן גדול ומאד מקורי ומאחר וזכיתי לדף כזה
    אז אני מקווה שההזמנה לתה איתך פתוחה ואוכל לנצל אותה מתישהו
    כשאגיע ללונדון לבקר את גיסי.....

    השבמחק
  13. וואו מדהים! לא הייתי ברידר כמה ימים ופספסתי להגיב בזמן...
    דך מושלם!
    הילה

    השבמחק
  14. לראשונה יצא לי לראות בבית של קשת מה זה בכלל דף מספר שמן.....WOW ראיתי כבר כמה וכמה בכל יני נושאים......הדף שלך פשוט אליפות..כמה השקעה..לא סתם יצא מיוחד..הסילואט...הבול והזמנה לכוס תה......אהבתי מאוד מאוד.

    השבמחק